love
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, توسط mahdad |

یك تخته سنگ عظیم فضایی كه یكی از بزرگترین شهاب سنگ‌های شناخته شده تا به امروز به شمار می‌رود، در یكی از مناطق دوردست و كوهستانی واقع در شمال غرب چین كشف شد.

به گزارش ایسنا، این صخره بزرگ و عجیب كه در كوه‌های آلتای استان سین كیانگ چین یافت شده است، شهاب سنگی آهنی است.

این شهاب سنگ كه از خارج از منظومه شمسی آمده از ارزش علمی بالایی برخوردار است.

این سنگ بزرگ قهوه‌یی رنگ از زیر یك تخته سنگ گرانیتی بزرگتر بیرون زده و طول قسمتی از آن كه بالای زمین قرار دارد، 3/2 متر و عرض آن نصف این مقدار است.

جرم این صخره فضایی بین 25 تا 30 تن تخمین زده شده، بنابراین از لحاظ جرمی از شهاب سنگ 28 تنی كه در سال 1898 در همان منطقه كشف شده، پیشی گرفته است.

در صورت قطعی شدن شهاب سنگ بودن این صخره، كشف بزرگی برای جامعه علمی به شمار می‌رود.

بیشتر شهاب سنگ‌ها نزدیك به 6/4 میلیارد سال پیش، هنگام تشكیل منظومه‌ شمسی شكل گرفته‌اند، به همین دلیل شهاب سنگ‌هایی كه به تازگی كشف شده‌اند(صرف نظر از اندازه آنها) اطلاعات وسیعی از شكل‌گیری و نخستین تاریخچه منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند.

علی‌رغم این‌كه شهاب سنگ سین كیانگ بسیار بزرگ است، اما عظیم‌ترین شهاب سنگ شناخته شده تا به امروز، جرمی حدود 60 تن دارد و در نامیبیا كشف شده است. از دیگر نمونه‌های بزرگتر، می‌توان به یك صخره 37 تنی در آرژانتین و یك شهاب سنگ 30 تنی در گرینلند اشاره كرد.

محققان دریافتند كه نام‌هایی بر روی سطح این سنگ حكاكی شده كه نشان دهنده حضور افرادی در این منطقه است كه احتمالا از وجود چنین صخره‌ عجیبی مطلع بوده‌اند.

چاپ تیزابی روی آن نیز نشان‌دهنده‌ تركیب نیكل و آهن آن است.

محققان درصددند دریابند آیا این شهاب سنگ آهنی با شهاب سنگی كه در سال 1898 یافت شده، مرتبط است و یا این‌كه كشف هر دوی آنها در این منطقه دوردست امری تصادفی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.